söndag 11 mars 2012

Kony 2012

det största misstaget som har gjorts i Kajsas och Lis liv hände igår.Det missade att filma mig när Loreen blev utnämnd vinnare av melodifestivalen. och jag skojar inte, om detta hade fångats på film, vad hade hänt då?! Jo, youtube hade blivit invanderad av mitt nylle och legat på topplistor över hela världen.

När Loreen vann började jag (osminkad) få ett leende upp till öronen, detta ledde till att min näsa rynkas, tårarna kom, och händerna fäktades i form av applåder. Jag skrattade och skrattade och skrattade, mest bara för att jag kunde tänka mig just hur roligt jag faktiskt måste sett ut!  Egentligen var det ingen big deal, alls faktiskt, fast på något sätt så förstorades hela känslan och mitt prioritetsproblem sket sig helt. Helt plötsligt så betydde just det allt. (att jag sedan såg ut som ett monster kan ju tolkas som att så ser mitt extrema happyface ut!)

För att istället helt byta ämne till något som har diskuterats väldigt mycket på facebook. Kony 2012. Jag själv har missat hela filmen och såg den först igår. Innan dess har jag fått höra mycket om filmen. Framför allt mycket kritik. Men också mycket positivt. Därför var jag själv väldigt kritiskt när jag såg filmen från början. Det hade ju snackats så mycket om att filmen var falsk. Efter jag sett filmen reagerade jag nog likadant som alla andra. Kony måste stoppas! Jag blev också precis som alla andra upprörd och ville hjälpa till. Ni som inte har sett filmen? Kolla nedan!



Ser dessa ut som folk som vill hjälpa till?  Detta är företrädarna i invisible children som poserar med vapen de själva finansierat. Emot krig - ser de ut så?

"Invisible Children är framförallt en politisk organisation. Enkom 31% av pengarna de samlar in går till välgörenhet. Man kan fråga sig om det ens kan kallas för välgörenhet, då de pengarna går rakt ner i Ugandas militärs ficka. Ugandas militär förföljer och dödar homosexuella. De utövar förtryck mot civilbefolkningen genom att våldtå såväl kvinnor som barn. Ugandas militär värvar OCKSÅ barnsoldater, och i dagsläget värvar inte Kony barnsoldater i Uganda: Men det gör Ugandas militär. Inga pengar som går till Ugandas militär går till att kämpa mot Kony då Kony inte befunnit sig i Uganda sedan 2006." 
 Citat från Hana fridens hemsida. 

Hanna skriver också att Kony är ett perfekt offer att använda för att få folk att reagera. Att se barn lida och användas som barnsoldater vill ingen se. Att sedan pengarna de samlar in går till något annnat än vad de säger är en annan sak.

Själv vet jag faktiskt inte vad jag ska tro och göra.  Men det är intressant att tänka på. Just nu måste jag sova, efter en lånt dag full med 4 timmars cykling!

/Ems

Inga kommentarer: