söndag 18 april 2010

Agility!

För runt 2 år sedan Tävlade och tränade jag min Stitch i Agility. Sedan började han få problem i sitt ben av överansträngning och jag fick sluta. Sedan har det inte blivit mer. Elisabeth i vårat stall har 2 hundar. Asta och Tyra. Asta är en gullig hund med mycket glädje och energi. Jag tycker att hon passar som en Agility hund just därför! Jag frågade därför idag Elisabeth om jag hade kunnat låna henne till det. Och hon sa att det gick bra, det ändå problemet var att hon inte kunde någonting och hade lite svårt för andra hundar. Därför har jag nu lagt upp ett schema som ser ut som följande ;

* Börja gå ut rundor i skogen regelbundet, för att lära känna Asta bättre.
* Ta med saker så som Korv eller något annat gott för att få hennes uppmärksamhet, också så att jag kan få kontakt och träna lydnad på så som fält etc.
* Träffa många hundar i skogen så att hon vänjer sig mer vid det.
* Ta med henne in till Byn för att kunna träna mer lydnad.
* När hon kan kommandon så som Sitt , ligg , stanna klockrent kan vi börja med att träna på olika hinder så att hon kan kommandona.
* Ta med henne hem till mig och så hon kan träna med att träffa Stitch och ev. Molly?
* Anmäla henne till kurs och gå vidare därifrån.


Det är mycket jobb med henne, men hon är ett väldigt gulligt projekt , tkr ni inte det ? :)


//Ems

Inga kommentarer: