torsdag 11 mars 2010

Rädsla för att växa upp ..?

Att växa upp är något som alla gör.Man går från bebis- barn- ungdom- vuxen- gammal osv.
Det är också något man hela tiden gör växer ( blir äldre ) kanske inget du tänker på så mycket .
Men när du är liten tänker du inte på att börja gymnasiet att ta tar studenten flytta hemifrån osv. Men nu märker man att det inte är så värst lång tid kvar tills det kommer hända.
Visst längtar man men samtidigt fruktar... Att klara sig själv helt enkelt. Att inte ha familjen vid sig som man har haft i hela sitt liv, inte träffa syskon / föräldrar lika ofta.
Vissa ser det som en utmaning, andra som en kul sak!
Tänk vilken stor förädnding ända sen du föddes har du alltid sluppit bry sig om hyra, mat, ekonomin, köpa möbler och andra nödvändiga saker, det är bara något du fått gratis
Men nu ska du göra och betala allt det själv! Det är kanske inte det lättaste, men samtidigt så är det ju hur kul som helst. Du behöver inte alltid ha föräldrarna/ syskonen omkring dig , du kan ha fest eller kompisarna hos dig utan att störa någon. Du är helt enkelt fri.
Som sagt det är ett stort steg som man måste ta , det en dörr till ett nytt eget liv som du ska skapa dig.
Så säg till att passa på medans du är ung och njuta av det, och när tiden kommer du ska klara dig själv så just keep on going och skapa dig en bra framtid !

Lycka till!

// Ficha

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag är bara 13 år och på gränsen till att bli ungdom. Nästan alltid jag börjar tänka på att växa upp så börjar jag gråta, tanken på att aldrig kunna leka och vara sådär barslig på samma sätt, att inte bli lyft av sina föräldrar och att inte ha dem på samma sätt. Jag önskar att jag kunde gå tillbaka när jag var en sådär 10 och stanna där. Alla mina syskon är över 6 år äldre och snart ska yngsta till militären, så jag blir ända barnet hemma. HJÄLP MIG!!!!