torsdag 6 januari 2011

Branäs 2011!

Hej!

Har precis kommit hem från 5 underbara dagars skidåkande i Branäs. Min första skidsemester någonsin! 
Vi åkte med familjen Svanberg. Oscar- Kusin Max- kusin, Josefine- Max flickvän, Mari & Tony. 









Söndag:
Vi åkte dit vid 5 på morgonen i söndags. Ganska mysigt att gå upp tidigt om man vet att något kul väntar en. 
Branäs ligger ungefär vid sälen, och det var 9,5 timme att åka dit, om man pausar och äter.
Vi kom fram vid klockan 3 och fixade med skidor, pjäxor, stavar och hjälm. Sen Stack vi till stugan ( huset ). På kvällen åkte jag, Anton Oscar och Max skidor. Sen var det hem, äta och Duscha. 
Josefine hade tagit med sig Uno, så det blev ganska mycket unospelande på kvällarna också.
Jag, Anton & Oscar delade rum. Det var en våningsäng, med dubbelsäng där nere som Anton & Oscar delade, så sov jag ensam där uppe =)

Satt i massagestolen påväg upp till Branäs, Najs =)


 Mitt, Anton och Oscars rum =)
Middagsbordet. Sen tog jag tyvärr ingen mer bild på huset invändigt tror jag =(

Första dagen ;)

Erik




 Cafeét
Fullt med slädhundar, redo för att dra !



Måndag:

Vaknade vid halv 9, åt frukost, sen var vi i backen vid halv 10. Jag, Anton och Oscar åkte fram tills 10.45, då jag och Anton hade skidskola. Det är väldigt lärorikt, fast visst kunde jag lite av det innan också, men ändå.
Efter det skulle åkte Jag. Anton och Oscar ett konstigt håll, som ledde till sjukt långa röda backar, visst korta röda backar är bra. Men långa röda backar är jätteläskigt- och ja, jag ramlade mycket. Jag skulle sätta mig ner, men då får man ju bara mer fart , så jag var på väg rakt in i skogen, men lade mig ner precis innan. Sen blev det jättestressigt för att Oscars skidskola hade börjat. Haha, men vi hittade hem iaf =) Sen blev det mer skidåkande, och fikande i cafeét. 
Vi åkte fram tills klockan 4. Sedan blev det mer kortspelande. Mycket family guy, och simpsons blev det också ;)
På kvällen innan vi skulle sova så kan ju såklart inte Oscar hålla tyst, så han snackade om allt möjligt. När jag trodde att han hade hade somnat, så började han viska " Felicia, Felicia, Felicia" Han skulle skrämma mig, för han erkände ju inte att det var han som gjorde ljuden heller. Som man kan roa sig...







Det var brant i Backen, men det ser inte brant ut! Det är därför det ser så konstigt ut på den i lila jacka mitt i backen.


Tisdag:

Vi var i skidbacken vid halv 10 igen. Åkte skidor, sen blev det skidskola igen! Vi skulle ha skidskola  i 3 dagar. 3 x 75 minuter dvs . 
Sen blev det fika. Efter det hade Max och Josefine hittat en lång blå backe, bland dem längsta backarna i Sverige tror jag tom. Den skulle vara enkel, så jag Anton, Max, Josefine, Mari och Erik skulle åka den. Men den var ganska brant på sina ställe, Erik kom i full fart, och ramlade två gånger, som det såg ut som att han skulle dö typ. Men Josefine är jättebra på skidor, så hon hjälpte honom mycket. Men tillslut så vågade han inte åka mer, så Erik och Mari gick ner för backen, vilket tog typ en timme för dem. 
Efter det fikade vi. Sen åkte vi lite till, och sedan när vi skulle hem, så bodde vi precis vid ett berg. Så jag, Anton & Oscar tänkte att vi skulle gå upp där. Men det var typ en halv meter snö överallt, och det var en bit, det var sjukt jobbigt att gå, men det gick. Sen när vi kom hem så sade Max att det gick en stig bredvid, så typiskt -.-
 Vi åt, spelade Uno & kort. 
Det är inte ofta man spelar kort och Uno, men det är väldigt kul när man väl gör det!
Sen hade Mari med sig ett spel. " Vem är mest Svenne" Något sånt hette den. Massa frågor, som är typiskt för Svenskar. Ganska kul, för det finns sådana saker som man har stört sig jättelänge, som kommer som frågor där.


Erik och Max vid fikat.



Busbjörnarna som Mari gillade  så mycket!



Max och Anton

Onsdag:

Upp som vanligt, och åkte skidor innan skidskolan. Sista dagen på skidskolan, och vi åkte lite högre backar, för vi hade bara åkt gröna dem första dagarna med skidskolan. 
Sen åkte vi sidvinden ett antal gånger. Men det är läskigt ibland, för ibland är det så smalt isigt och för många som åker, så  att jag inte kan svänga. Då går det skitsnabbt, så kommer typ en liten kulle någonstans, och man ramlar -.-
Jaja, i onsdags fick jag äntligen till svängarna iaf. Mamma och pappa åkte mest för dem själva i barnbackarna och dem gröna. Dem hade gratis varm saft typ överallt i backarna, så det utnyttjades lite!
På kvällen åt vi pizza, och spelade plump. Sedan började Filip och Fredriks årskrönika 2010. Där fullt av klipp, och minnesvärda stunder från 2010 var med. Sjukt mycket kul !










Torsdag:
Vi gick upp vid 8 och var i backen vid 9, och åkte på förmiddagen. Sista skidåkningen, sorgligt värre!
 Vi stack från stugan vid typ 12. Sen satt vi i bilen 9 ½ timme. Stannade vid Mac donalds, och statoil.
Jag hatar att sitta i bil länge. Men jag stod ut. Vi kom hem vid halv 9 ikväll.

Huset



Jag fick julklapp också där, satt i den i bilen hem idag :)




Lite allmänt jag filmade när jag åkte =)


Max som åkte snowboard. 
Längre bak hade Erik trillat för andra gången på 20 meter, och Josefine försökte få honom på benen (igen)


/ Flicha


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att åka skidor.Jag är inte så bra på det.
Fina foton du tagit,roligt att se.

Anonym sa...

Ja vi hade verkligen roligt. Kul att läsa om vad vi gjorde! Tänk att jag och Erik gick ner för fjället!
Moster Marran