måndag 4 oktober 2010

Florida- resan.

Hej.

Förra sommaren, för ca 13 månader sen så åkte vår Familj till Florida i USA. Det var en helt underbar resa, inte som någon annan resa när man åker iväg och bor på fint hotell och solar, det var så mycket större.

Påväg till florida i flyget, eller det var ju inte bara ett flyg vi flög...

Vi flög först från sturup- arlanda- philadelphia- florida.

Vi började med att på i lauderdale by the sea. Det var en mysig liten stad. Vi bodde på stranden.
Det var vår pool, och precis brevid så fanns havet, det är kritvit strand och ändå är det inte mycket folk vid havet ?!?

brevid hotellet så låg mycket affärer och Dunkin donuts, en väldigt populär affär i USA. Men man tror ju eller man har sett på tv att de flesta i USA är tjocka. När vi kom fram till forida var luften helt blöt, eller som man säger det var hög luftfuktighet. Man orkade inte göra annat om att typ bada och så, eller jo vi var ute och gick och sånt mycket. Men man såg hela tiden folk som var ute och sprang och var hälsosamma.

Vi var på ett väldigt stort köpcentrum i Florida. Vi var där i en hel dag och ändå hade vi inte varit inne i hela köpcentrumet, man passade på att köpa märkeskläder, för det var så billigt där. Men om vi säger att en tröja kostade 15 dollar, så var inte skatten inräknad så det blev mycket mer. Och när man åt på resturang så var inte heller momsen inräknad + så skulle man betala dricks som ofta kom till på priset också.
Sen fanns " the cheesecake Factory " på flera ställen. Det var en resturang med jättegoda, så OTROLIGT goda cheesecakes i hela väldlen , underbart goda.
'
Här är bilder på några olika sorter.

Sen var vi även i Miami, väldigt fin stad!

Kryssningen :D

Efter vi varit i Miami så åkte vi på kryssning med båten  enchantmens of the seas. Så underbart var det, vi var där i 5 dagar. Vi åkte från fort lauderdale- key west. i key west stannade vi och gick där en hel dag, key west är en ö utanför Florida, det var så hilma varmt där, men det var fint, det bor många kändisar på key west.
Sen åkte vi från Key- west förbi cuba, men stannade inte där. Sen åkte vi till Consumel i Mexiko med kryssningen och stannade där i en dag. Det var coolt att vara i Mexico också. Vi åkte ut med en båt där och snorklade, det var så otroligt fint hav, det var ca 20 meter djupt, och jättefina fiskar.

Så såg båten ut. Det var så underbart, där fanns allt, det fanns teatrar, underhållning på kvällen, shopping, fina resturanger, 2 utomhus pooler,32 bubbelpooler och 2 innomhuspooler. Sen fanns det klätterväggar. För oss "ungdomar" fanns det ett ställe som hette teenclub. Där var underhållning hela dagen, man spelade wii- turnering, bingo, och även fotbollsspel. Alla ungdomar i USA är mycket mer utåtriktade än vi i sverige är, så det går fram och börjar prata med en direkt.

Där var en pool, man låg uppe och solade och kollade ut över havet. Man kände inte att man var på en båt utan det kändes mer som ett paradis.
Alla hade alinclusive!  På morgonen på var det frokustbuffé med jättemycket olika saker. Sen var det lunch, också buffé. Sen kunde man ta dricka och glass hela tiden. Men på kvällen så gick man till en mysig resturang, och så fanns det enmeny som man kunde beställa av, förätt, huvudrätt och efterätt. Allt var inkluderat i alinclusive. Vi hade jättetrevliga servitriser som serverade oss.

Första dagen hade de en brandövning då alla skulle larmet gick och man skulle ta på sig sin livväst och samlas på ett speciellt ställe.

Efter kryssningen så bodde vi i lauderdale by the see 1 natt. Sen åkte vi till disneyworld och var där i en vecka. Det var som en egen värld. De hade 4 stora parker och många mindre. Jag har tagit alla bilder själv förutom den på cheesecaken och den på båten som ni kanske märkte.

Såhär såg det ut. Hela det stället var mycket större än lunds komun. Det var enormt!
Första dagen var vi på magic kingdome, det var där alla disneyfigurer fanns. På kvällen vid 10 så var det fyrverkefirier vid slottet. Magic kingdome hade många väldigt roliga karuseller!

Sen var vi på epcot , också en av de stora parkerna. Det var med en " vetenskapspark" Eller ja de hade mest karuseller som var vetenskapliga eller vad man säger. En var att man gick in och satte sig i ett rympskepp. Sen ständes dörrarna till rymdskeppet, alla hade olika updrag för att man skulle klara av det, jag trodde nästan att man var i rymden och flög, det kändes så verkligt. Hela rymdraketen åkte upp och ned och du vändes hit och dit. Sen var en när du satte dig på en stol eller bänk , och spände fast dig. Sen höjdes bänken upp och du började flyga runt, det går inte riktigt att förklara, men hela väggen framför dig var en " bio" och du kände hur det blåste och du flög över olika länder.
Jag tror det var epcot men jag är inte säker, men de hade bygt upp en liten värld av olika länder. Om det var t.ex. england så hade det big ben där, men inte lika stor. Det hade med kina och andra colla länder , så det kändes som du var i ett annat land.

Sen var vi på animal kingdome, det var ett djurställe. Det fanns även 1000- tals av karuseller. Men man åkte på safari i en safaritåg och fick se ascoola djur helt vilda precis precis det öppna tåget, det var väldigt coolt!
Det var en enorm park för alla djur, och det var som om man var i afrika i vildmarken. Det finns mycket mer att skriva om det, men orkar inte ;)

En karusell. Man åkte uppför det berget, och helt plötsligt var tågrelsen sönder, så karusellen vände och man åkte baklänges hela vägen igen ( det var meningen) jag tycket att vi ska ha så coola karuseller i sverige också!

Holywood studios, där fanns också mycket karuseller, men också american Idol som man kunde kolla på ! :D
Det var väldigt mycket kändissaker och sånt , som man hör på namnet.

Man såg först på en stundshow, sen när man gick ut satte man sig i ett tåg och åkte, då fick man se olika saker som hade varit med i filmer, som den bollen som jack var fast i i pirates of the carribean. Och mycket mer. Sen åkte man in i detta, som vi ser på bilden. Helt plötsligt börjar tanken att brinna, och explodera, sen börjar det forsa ner vatten från " berget" som en tsunami. Jätteläskigt men coolt :)

Vi var även i en vattenpark, som skulle föreställa snö och sånt. Det var jättecoolt, där fanns skitcoola vattenrutchkanor och strömmar som man åkte i.
En dag när jag var sjuk, åkte familjen till en annan vattenpark där det fanns bla. Denna stora vågen. Det var en emorm våg, nästan som en tsunami som kom.
Vi var även i ett stort spelhus, där alla spel var gratis. Asså spelmaskiner och sånt kul :)

Sen åkte vi till fort lauderdale. En jättestor stad , och bodde där i kanske 4 dagar. Vi var badade mycket i havet. På det första hotellet så badade vi i havet, mamma ropade på mig, och jag kom upp och frågade vad hon ville. Då sa hon att en liten kille sa att han hade sett en haj i havet, så det var lite läskigt att bada i havet ibland, man fick inte gå ut på för djupt vatten. Denna bilden tog jag på Erik när vi åt kvällsmat på stranden, vi hade köpt vindruvor, baugetter och annat gott, jättemysigt.

Sen åkte vi tillbaka igen. Vi var där i 3 ½ veckor. Det var så underbart, fy vad jag saknar det....